Tripje naar Melbourne! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lize Ravensteijn - WaarBenJij.nu Tripje naar Melbourne! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lize Ravensteijn - WaarBenJij.nu

Tripje naar Melbourne!

Door: Lize de kuif

Blijf op de hoogte en volg Lize

09 Oktober 2014 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer… Nu laat ik jullie niet zo lang wachten op mijn ervaringen die ik heb opgedaan in het mooie Melbourne. Melbourne ligt meer dan 800 km van Sydney vandaan. Het is een heel andere stad dan Sydney. Wat ik allemaal gedaan heb lezen jullie allemaal hieronder.

Zaterdag 4 oktober:
Het was vroeg dag. Ik ben na 3.00 uur opgestaan om op tijd te zijn voor de taxi. Een andere manier om op dit tijdstip bij het vliegtuig te komen was er niet. De taxi was netjes op tijd. Als eerst moesten wij, Eline (een klasgenoot), ophalen. Die woont (per auto) ongeveer 5 tot 10 minuten hier vandaan (ligt er maar net aan hoe druk het is op de weg. Druk was het niet, dus we waren zo bij der). Eenmaal op het vliegveld van Sydney heb ik een klein ontbijtje genomen. Gezond ontbijtje? Nee, dat was het niet (MAC Donalds). Normaal ga ik misschien maar 1x per jaar of helemaal niet naar de Mac, maar dat is hier wel veranderd, hahaha. Hoeveel kg zal ik aangekomen zijn, haha?! Het scheelt dat ik veel loop, dus dan verbrand ik die calorieën wel weer. Tijdens het wachten begon een vrouw tegen ons aan te praten. Heel veel zin had ik daar niet in op dat tijdstip. Toevallig zat ze ook naast ons in het vliegtuig. Ik heb toch even gezegd dat ik wil slapen, anders was ik bang dat ze door zou kwebbelen.
Na een goede vlucht zijn wij met de ‘skybus’ (een bus die van Melbourne airport naar de stad rijdt, en andersom natuurlijk) naar het hostel gegaan. Ongeveer een half uur verder stonden wij in het hostel voor de komende 3 nachten, dat dacht ik. Toen de receptioniste mij wou inchecken bleek ik helemaal niet in het systeem te staan. Ik zat in een ander hostel, haha typisch een Lize foutje. Dus ik weer op weg, maar nu naar het goede hostel. Helaas kon ik pas 14.00 uur inchecken (en het was ong. 10 uur dat ik daar was). Ik had geen zin om zo lang te wachten dus heb ik maar gevraagd wat leuk is om te doen. De receptioniste zei dat er om 10.30 uur een wandeling toer (gratis, altijd lekker) door de stad is. Het was immers ook lekker weer om buiten te zijn, wandelen was dus geen straf. De gids was een 23 jarig meisje (ja je leest het goed, ze doet dat op vrijwillige basis. Een fooi geven is dus wel het minste wat ik dan kon geven). De toer duurde ong. 3 uur. Tijdens deze toer zijn we o.a. langs mooie tuinen, Parlement gebouw en een artistieke straatjes gelopen (zie foto’s). Na de wandeling had ik nog een aantal uur over die ik graag wou benutten. Na enige twijfel ben ik naar een soort van VVV geweest om te vragen wat nou echt de moeite waard is om te doen. Uiteindelijk heb ik besloten om nog een wandeling te doen, maar dan helemaal op eigen houtje. Door middel van een klein boekje heb ik vele mooie tuinen, monumenten, sculpturen en ‘Arts Centre’ gezien (zie foto’s). Melbourne heeft heel veel tuinen, dus voor de liefhebbers ga naar Melbourne. De tuinen liggen naast het drukkere centrale gedeelte. Dus ik hoefde er niet veel voor over te hebben om het rustige gedeelte op te zoeken. Dat is wel even lekker die rust. Ik had om 17.30 uur afgesproken met Eline bij de “Eureka Skydeck 88” . Zoals de naam het al een klein beetje zegt, ga je naar de 88e verdieping van het gebouw om heel Melbourne te overzien (tijdens zonsondergang). Echt geweldig!! Na een aantal activiteiten hadden wij vort wel trek in iets lekkers. Na een paar heerlijke pannenkoeken was het genoeg geweest voor die dag. Dus zijn we terug gegaan naar het hostel. Lekker gedoucht en daarna heerlijk gaan slapen, want de volgende dag zou ik om 7.10 uur opgehaald worden voor de “Great Ocean Road” trip. Om even terug te komen op het hostel. Het ziet er tientallen keren beter uit dan in Sydney, heel schoon en goede bedden.

Zondag 5 oktober:
Ja, het was vroeg dag, maar dat ging gelukkig allemaal niet moeizaam. Ik was netjes op tijd bij het ophaalpunt (daar kan de organisatie nog wat van leren, die waren te laat namelijk). Maar ja, niet zeuren we hebben de tijd.
Deze dag stond in het teken van de welbekende ‘Great Ocean Road’. Als je in Melbourne bent, moet je dit gezien hebben. Deze weg is meer dan 200 km lang. Wij zijn op vele mooie plekken langs de kust gestopt (merendeel van deze weg loopt ook langs de kust). De gids vertelde heel enthousiast alle weetjes. Een van de plekken waar we gestopt zijn was bij de bekende ’12 apostelen’. Tijdens een van de stops moest er natuurlijk wat gebeuren bij mij. Ik vroeg aan iemand om een foto te maken (springend voor de zee). Ik hoorde wel op de achtergrond een soort van golf aankomen, maar ik verplaatste mij niet. Ik denk dat ik mij verhaal niet hoef af te maken……hahaha. Het gevolg was dat mijn schoenen en deel van mijn broek lekker nat waren geworden. Plus dat er een kilo zand in mijn schoenen zat. Iedereen zag dit weer natuurlijk en moesten erom lachen (ikzelf gelukkig ook). Na meer dan 500 km afgelegd te hebben kwamen we om 21.45 uur thuis. Ja, het was een lange dag, maar daar kreeg je héél veel moois voor terug.
Dus dan kunnen jullie wel raden wat ik ben gaan doen….naar het hostel om lekker te gaan slapen. Maar eerst even gekletst met de (3) kamergenoten die ik nu voor het eerst zag. 2 kwamen uit Italië en 1 uit Engeland. Super gezellige meiden waren het.

Maandag 6 oktober:
Vandaag stond de tweede dagtrip op de planning: The Philip Island. Op deze dag stonden 2 dingen centraal: de kust en dieren. Een van de bekendste is the “Penguïn Parade”.
Even ter informatie, The Philip Island ligt ongeveer 90 minuten van Melbourne vandaan. Het is een klein eiland van ong. 100 km². Ik laat aan de foto’s + plattegrond zien waar ik precies geweest ben. Toch pik ik even mijn hoogtepunten eruit. Voordat we op Philip Island aankwamen zijn we eerst langs Moonlit Sanctuary gegaan. Ze omschrijven het als volgt : ‘’ Australia’s Wildlife in Natural Parkland” . Hier waren verschillende soorten dieren te zien, o.a. walibi’s, koala’s en slangen. Ik heb mijn angst overwonnen om een slang vast te houden, jaja thuis zullen ze het vast niet geloven na mijne helddadige acties bij struisvogels. Maar ik heb bewijs, zowel foto’s als een film. Ik wou het gewoon een keer gedaan hebben.
Als je naar dit eiland gaat moet je de Penguïn Parade gezien hebben. Op een bepaalde plek komen, als het donker is, de pinguïns aan land. Nu was net afgelopen nacht de klok 1 uur vooruit gezet dus was het nu wat later dan normaal. Rond 19.50 uur zagen we de eerste kleine pinguïns. Ik kan jullie helaas hier geen foto’s van laten zien, want dat was niet toegestaan. Maar het spotten naar kleine pinguïns was super gaaf. Je moest wel goed kijken, want veel licht was er niet (daar kunnen ze niet goed tegen) en daarnaast zijn het hele kleintjes. Na een half uur hier na gekeken te hebben zijn we terug gelopen (moesten ook aan de tijd denken om de terugreis in te zetten). Tijdens de terugtocht zagen we de pinguïns tussen het lange gras zitten of gewoon lopen op een pad. Geweldige (wigwam) dieren zijn dit zeg! Om 21 uur begon de terugreis naar Melbourne. We waren om 22.45 uur thuis. Het was vandaag weer een lange dag (vanaf 10.45uur), maar daar klaag ik verder niet over. Ik moet kijken wat je ervoor terug krijgt, en dat is heel wat.
Het weer was helaas wat minder vandaag, regen/droog en minder warm. Ik had met mijn slippers toch wel een beetje koud (de andere schoenen moesten nog drogen van de vorige dag).
Het was een TOP dag! Met dank aan de geweldige gids.
Wat mij opviel tijdens de autotrip is dat het landschap anders is dan in Sydney (we zijn trouwens ook op een boerderij geweest, waar we een ‘ dog demonstration’ en een ‘sheep shearing’ bijgewoond. Dit was te zien op Churchill Island (is verbonden met Philip Island d.m.v. een brug) . Deze dag zag ik vele grasweiden waar koeien/schapen enz. op graasden. Ik voelde me weer even helemaal thuis :)


Dinsdag 7 oktober:
Dit was weer het laatste dagje Melbourne. Deze dag kon ik nog kiezen wat ik kon gaan doen. Heel veel was het niet, want we moesten na 16 uur op het vliegveld zijn. Ik ben de dag doorgekomen door te shoppen en een rondleiding door “Town Hall” (gemeentehuis) te doen. Dat ik een rondleiding heb gedaan door het gemeentehuis, kwam als gevolg van een praatje met een man die al jaren in Australië woont, maar in Nederland geboren is. Ik vroeg aan hem wat de moeite waard was om te zien.
Na een korte rondleiding, van ong. 1 uur, ben ik nog even gaan shoppen en daarna terug gegaan om op tijd te zijn voor de terugreis naar Sydney. Er rijden gratis city trams, jaja ik ben een student en wat gratis kan doe ik dan ook. De tram zette mij dicht bij het train station af waar vanuit ik met de ‘skybus’ naar het vliegveld werd gebracht. Inchecken (helaas net teveel kilo’s aan bagage) en wachten maar. De vlucht had geen vertraging en verliep verder vlotjes. ’s avonds om 21 uur was ik thuis na een geweldige 4 daagse trip!

Melbourne is meer Westers dan Sydney en het landschap is groener en platter. Heel anders als Sydney. Sydney voelt nu als een thuis aan, dus Melbourne was voor mij een uitstapje.

Als ik deze trip in 1 woord moet samenvatten, dan zeg ik: GEWELDIG!

  • 09 Oktober 2014 - 11:35

    T. Ankie:

    Het zal ook eens niet zo zijn, een Ravensteijn die het middelpunt van hilariteit is en er zelf het hardst om kan lachen. En je weet lachen is gezond. Goh leuk hoor wat je allemaal ziet en beleefd en helemaal niet erg dat je niet alles op foto en film kunt vastleggen. Het zit toch maar mooi op je interne harde schijf. Zo ook als de kleuren en geuren die je daar ziet en ruikt. Mmmmmmmmmm ik zie het helemaal voor me. Nou het contact maken met nieuwe mensen gaat je ook steeds beter af. Komt er dadelijk een hele nieuwe Lize naar huis. Leuk ook je tussen verslag op facebook die moet je erin houden. Nou lieffie dikke knuffel maar weer en tot de volgende keer. XXXXXXX

  • 09 Oktober 2014 - 12:28

    Patricia Van Dijck-Strik:

    Hoi Lize,
    Ik heb weer genoten van jouw geweldige reisverslag. Blijkbaar geniet je volop. Geniet weer van het "thuis" zijn in Sydney. Tot het volgende verslag maar weer!
    Groetjes, Patricia

  • 09 Oktober 2014 - 12:43

    Bo:

    Super leuk reisverslag! Zo te horen geniet je volop

  • 09 Oktober 2014 - 15:15

    Ferry:

    Hoi Lize,
    Als ik dat zo allemaal lees gaat het, na een wat mindere start in het begin, nu allemaal geweldig daar in Sydney en Melbourne. Ik lees jouw verslagen allemaal en ik moet er meteen bij zeggen dat je goed kunt verwoorden wat je allemaal ziet en meemaakt. Melbourne moet wel een heel mooie stad zijn als ik tenminste jouw enthousiaste verhaal daarover lees, Ik zou het best willen zien maar je moet nou eenmaal keuzes maken in je leven. Mijn tante in Adelaide heeft al zo dikwijls gevraagd om te komen zodat zij ons daar alles kon laten zien. Tante Gerry, en ik ook wel, zagen er altijd tegenop vanwege de lange reis. Nu komt het er niet meer van. Martijn is al twee keer aan de oostkust, Great Barriar Reef, geweest en vond het ook zo geweldig mooi.
    Lize, succes verder met de stage en geniet maar veel van de tijd die je voor jezelf mag invullen.
    Hier verder alles goed en veel liefs van Ome Fer.

  • 09 Oktober 2014 - 15:44

    Lize Van Ravensteijn:

    Helaas kunnen niet alle foto's erop (ik zit namelijk aan het maximum aantal foto's wat ik kan plaatsen). Ik zet de foto's ook nog op Facebook voor diegene die ze willen zien :)

  • 09 Oktober 2014 - 16:13

    Jacqueline:

    Mooi verslag om te lezen.
    Fijn dat je er zo van kan genieten.
    Maak er nog maar een hele mooie tijd van
    Groetjes jacqueline

  • 09 Oktober 2014 - 19:05

    Gertie Gremmen:

    Hoi Lize.

    Net ff de tijd genomen om je verhaal te lezen, maar tussendoor blijf ik natuurlijk via Tante Francia op de hoogte.

    Fijn dat je daar een super tijd hebt, en blijf er met volle teugen van genieten.
    Leef met de dag en geniet van geniet met volle teugen.

    Hopelijk gaat het op je stage ook allemaal naar wens.

    Keep on smiling en tot het volgende verhaal.

    Liefs vanuit ons Pittoreske BERGHEM!!!!!!

  • 09 Oktober 2014 - 19:21

    Jos En Jan:

    Lize wederom een mooi verhaal, prachtig dat je dit allemaal mag meemaken.
    Menigeen zal jalours op jou zijn.
    Succes verder met jouw stage en blijf genieten van hetgeen je beleeft.

  • 09 Oktober 2014 - 20:47

    Erik En Francia:

    Hoi Lize,

    Wat een geweldig verhaal fijn dat je het ons laat meebeleven en ja ik zie het al voor me jij met die sprong haha, erg komisch. Heerlijk dat het goed gaat met je. Deze week zeker weer aan het werk voor je school, dat kan dan ook mooi nu je lekker hebt bijgetankt.
    Dat Hollands meisje wordt zo internationaal!

    Geniet er van, en op naar............................................? Ik kijk er al naar uit en oja ik praat Erik natuurlijk bij over jou reis.

    XXX van ons

  • 09 Oktober 2014 - 21:45

    Toos Geurts:

    Hoi Lize,

    Mooie foto,s lize, wat zijn je haren lang geworden. Fijn dat je ons laat zien hoe lekker ontspannen je nu bent. Een heerlijk weekend doet heel veel goed.
    De Ravensteijntjes zien maar mooi veel van de wereld, geweldig toch!

    Liefs vanuit een herfstachtig Berghem.

  • 10 Oktober 2014 - 00:22

    Ans Van Kessel:

    Lize, fijn om te lezen dat het zo leuk is geweest in Melbourne. Die slang, daar zou ik zelf niet zo gauw aan beginnen, maar ook dat heb je dan toch maar mooi gedaan. Dat Sydney nu als een thuis aan voelt, klinkt goed. Lieve groetjes uit Lith

  • 10 Oktober 2014 - 17:49

    De Teuntjes Uit Mierlo:

    Hoi Lize,

    Ook in het pittoreske Mierlo hebben wij jouw mooie verhalen gelezen. Wat maak jij veel mee in een korte tijd. Geniet er maar lekker van!

    En wat een prachtige foto's. We missen alleen nog die knappe Australische mannen...

    Wij wensen jou heel veel succes en een onvergetelijke tijd toe!

    Heel veel liefs vanuit Mierlo,

    Eugène, Marjon, Sophie, Elise, Stan en Guus


  • 11 Oktober 2014 - 19:59

    Koen:

    Hey zus.

    Goed om te lezen dat je n supergave trip hebt gehad!
    Je zult met die beesten wel net zo gegild hebben als met de struisvogels in zuid afrika!

    Ons mam zou die tuinen, prachtig en een echt plaatje hebben gevonden.

    Met Sam gaat het goed. Ze begint af en toe te brabbelen en slaapt erg goed.

    Goed om te lezen dat t goed gaat. Op naar het volgende uitje! Heb je je grote reis al geboekt?
    We skypen.

    Groetjes,
    Koen, Nienke en kleine Sam

  • 12 Oktober 2014 - 22:35

    Annie En Frits:


    Hoi lize
    Wat leuk en spannend wat je allemaal meemaakt en gezien hebt maar je moet ook af en toe een beetje werken
    Fijn dat je zo geniet en op de foto,'s te zien is het daar goed weer
    Hoe is het trouwens met de Australische jongens zijn ze een beetje leuk?
    Lize geniet ervan en we kijken weer uit naar je volgende verslag
    Lieve groetjes Annie en Frits"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lize

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 8996

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2014 - 15 Januari 2015

Stage Sydney

Landen bezocht: